Za umením do Viedne

ZUŠ vo Viedni

Vo štvrtok 8. 6. 2023 sme sa vybrali za umením svetových profesionálnych umelcov do hlavného mesta Rakúska – Viedne. Pozreli sme si historické centrum s dómom sv. Štefana, Kunsthistorische Museum – umeleckohistorické múzeum a podvečer sme sa presunuli do letnej rezidencie rakúskej cisárskej rodiny Habsburgovcov – do Schönbrunnu. V zámockých záhradách sa mal totiž uskutočniť 20. letný nočný koncert viedenských filharmonikov, čo bol hlavný cieľ našej cesty.

ZUŠ v Kunsthistorische Museum vo Viedni

Po príchode Schönbrunnu sme kráčali spolu s veľkým množstvom ďalších návštevníkov koridormi až do priestoru pre divákov. Miesto sme si našli s dobrým výhľadom na javisko a veľké obrazovky. Koncert bol určený pre platiacich hostí, ktorí mali rezervované miesta na sedenie. Ostatní sa mohli zúčastniť zdarma, sedenie však nebolo možné, počas celého koncertu sme stáli. Podujatie sa vysielalo do celého sveta cez signál 70 televíznych staníc. 

Koncert odohrali filharmonici pod dirigentskou taktovkou Yannicka Nézet-Séguina – kanadského dirigenta, ktorý  je hudobným riaditeľom Metropolitnej opery v New Yorku, Filadelfského orchestra a kanadského súboru Orchestre Métropolitain.  Hlavnou hviezdou medzi hosťami bola operná  speváčka  lotyšská mezzosopranistka Elīna Garanča.  

Koncert v schönbrunnských záhradách

Program sa zameral na diela francúzskych skladateľov a skladateliek z období romantizmu až impresionizmu. Zazneli skladby ako  Georges Bizet, suita č. 1 z opery Carmen (aranžmá pripisované Ernestovi Guiraudovi, 1885)č. 5. Les Toréadors (predohra k 1. dejstvu)č. 1. Prélude (predohra k 1. dejstvu), č. 2. Intermezzo (predohra k 3. dejstvu), č. 1a. Aragonaise  (predohra k 4. dejstvu). Ďalej Georges Bizet, Habanera „L’amour est un oiseau rebelle“, z opery Carmen, Lili Boulanger, D‘un matin de printemps. Verzia pre orchester z r. 1918, Hector Berlioz, predohra: Le Corsaire, opus 2, Charles Gounod, „Ô ma lyre immortelle“, ária z opery Sapho, Maurice Ravel, Daphnis et Chloé. Suita č. 2, Camille Saint-Saëns, „Mon cœur s’ouvre à ta voix”, ária z opery Samson et Dalila, či Maurice Ravel, Boléro.

Koncert trval približne do 22:00. Po ňom nás čakala ešte asi polhodinová cesta k autobusu. Domov do Štiavnice sme sa vrátili nad ránom o 3:00.

Návrat hore